Andere
verzamelingen / Autres Collections / Other Collections
Na de verkoop van de verzameling
van R. Van Herrewege werd in 1991, na het mislukken van onderhandelingen
met een privé verzamelaar, de verzameling Vyncke-VanEyck op een
verkoopstentoonstelling te Knokke (30 maart – 14 april) aan het
grote publiek aangeboden.
Er werd een kleine catalogus gedrukt die integraal alle titels (202)
uit het oeuvre-catalogue van Grégoire LeRoy van 1933 overnam.
Na een studie van de verzameling
voor deze verkoopstentoonstelling waren er 158 werken in perfecte staat
van bewaring (nooit ingelijst).
Er waren ook 22 werken van “Sites et Visons de Gand” en
5 speciale, wat een totaal van 185 werken gaf. Er waren geen kunstwerken
die niet in de “Le Roy” waren opgenomen.
R.VH, die op 6 werken na, de 202
werken opgenomen in “LeRoy” bezat, had ook een groot aantal
werken die niet in de “LeRoy” voorkwamen. De verkoop was
geen groot succes vermitser jaren later nog steeds werken aangeboden
werden.
In 1989 - van 1 tot 19 oktober -
werd als laatste tentoonstelling in de galerij Vyncke-VanEyck een verkoopstentoonstelling
gehouden met werken (tekeningen en aquarellen) van de familie Vyncke
en van de dochter van Jules De Bruycker. Deze verkoopspoging werd een
mislukking. Slechts 2 werken werden verkocht.
In de jaren ’90 kwam er een
heel nieuwe generatie gepassioneerde verzamelaars. De generatie die
Jules De Bruycker gekend had was uitgestorven. De kinderen hadden nog
werken bewaard maar de kleinkinderen, meer gedreven door de trend van
de jaren ’90, zorgden ervoor dat werken van eigenaar veranderden.
Indien U werken van Jules De Bruycker
wenst te kopen, kunnen we U gratis adviseren.
Alles verzamelen van het grafisch werk is onmogelijk, maar thema’s
zijn nog haalbaar, zoals: alles over het Théatre; de figuren
(J. Alyn); de oorlogswerken; de kathedralen; de zelfportretten; de naakten;
enz
Wel moet U met bepaalde punten rekening
houden; werken die in de periode ’30 – ’60 werden
ingelijst zijn dikwijls erg beschadigd door het ultra-violet-licht.
Ook waren er bepaalde inlijsters die het niet te nauw namen met de kunstwerken.
Zo werden bijvoorbeeld bij Inlijstingen Vyncke-VanEyck alle kunstwerken
gekleefd op karton, hetgeen nefast is voor de kunstwerken (soms is dit
onherstelbaar).
Vermits A. Vyncke zijn eigen verzameling
zorgvuldig bewaarde in kaften die nooit het daglicht zagen, waren deze
in perfecte staat.
A. Vyncke had ook de gewoonte om aan Jules De Bruycker te vragen op
zijn werken NA dehandtekening te voorzien van een puntje.
Al zijn werken droegen ook een stempel op de achterzijde A.V.
De werken die Jules De Bruycker voor zichzelf hield hadden ook regelmatig
een stempeltje achteraan met DB.
Hou er steeds rekening mee dat kunstwerken
voor een kunsthandelaar in de meeste gevallen gewoon handelswaar is.
Op de map van verzamelaar Jef Singelijn
uit Aalst stond de volgende tekst:
"Briefwisseling van den vriend en kunstenaar Jules De Bruycker,
kunst welke ik aanbid".
Getekend 1 januari 1920 Jef Singelijn.
Reeds tientallen jaren werk ik aan
de samenstelling van het oeuvre van Jules De Bruycker.
Mijn grootste sympathie gaat uit naar de verzameling van R.VH, Gent
// NVH Gent- Diest //
R.H, Gent – Brussel // Francois Watermael Boisfort // Bertenchamps
– Gent // Spletings – Gent // Joussiant – Antwerpen
// G.Janssen – Gent – Antwerpen // Jef Singelijn-Buydens
– Aalst// Vanderpere – Brussel (allen overleden), en de
nieuwe generatie verzamelaars, in het bijzonder tien personen van wie
ik de anonimiteit wil bewaren.